آیا شبکه " شما " می تواند کانال آشیانه (Channel Loyalty) گردد؟!
در تعریف کانال آشیانه ، مخاطب به مانند پرنده ای فرض شده است که پرواز می کند و بر روی شاخه خاصی می نشیند و به آن وفادار می ماند.بر این اساس، به دلیل وابستگی مخاطب به آن شبکه ، مخاطب با یک وسواس خاص برنامه های آن شبکه را دنبال می نماید و زمان پخش برنامه های آن شبکه را از حفظ است و می داند که برنامه ... در چه روز و چه ساعتی پخش می گردد و حتی این را برای خود امتیاز می داند و به این خاطر در نزد دیگران می تواند فخر فروشی نماید.
از ویژگیهای دیگر کانال آشیانه به این نکته می توان اشاره نمود که مخاطب مستقیماً به سراغ آن شبکه می رود و نه ازسر تصادف.تصادف به این معنا که مخاطب به کمک ریموت کنترل تلویزیون به آن شبکه برسد. لازم است اشاره شود که شبکه گردی و تعویض مرتب کانالهای تلویزیونی بعد از این که مخاطب به این نتیجه برسد که برنامه ای که در آن لحظه از آن شبکه ـ شبکه آشیانه ـ پخش می شود مطلوب او و نیازهای ان ساعت او نیست ، شروع می شود. در کشور ما می توان به طور قاطع گفت شبکه " سه سیما " کانال آشیانه بیشتر ایرانیان در بین شیکه های صدا وسیما است.
شبکه آشیانه با توجه به نیازهای روزمره مخاطبین می تواند متغیر باشد؛ شاید یک روز مسائل سیاسی در کشور ، به مسئله روز تبدیل شود در این صورت شبکه های سیاسی و خبری به کانال آشیانه آن روزهای کشور برای کسانی که آن مسائل را دنبال می نمایند، تبدیل شود. و یا روزهایی است که فرد برای رهایی از مسائل روزمره و رسیدن به آرامش نیاز به دیدن شبکه هایی داشته باشد که فقط موسیقی و برنامه های تفریحی از آن شبکه پخش می شود. تصور می شود مخاطب ایرانی برای برطرف کردن آن نیاز خود ابتدائاً سراغ شبکه هایی که زیر نظر صدا وسیما اداره می شود ، می رود و چون برنامه های این شبکه ها او را اقناع نمی نماید سراغ شبکه هایی می رود که از طریق ماهواره دریافت می شود. به همین دلیل است که شبکه های ماهواره ای در بین هموطنان طرفدار دارد چون یکی از کار کردهای اصلی رسانه " سرگرمی " است.اما در بین همین شبکه هایی که فقط موسیقی پخش می کنند شبکه ای از بین شبکه های دیگر محبوب تر است و مخاطب از بین آن شبکه های خاص بدون درنگ ان شبکه ها را انتخاب می کند.
اما در این بین شبکه " شما " که قرار است برنامه های تولیدی مراکز صداوسیما را پخش نماید باید به این سوال صادقانه جواب دهد که آمده تا چه نیازی از نیازهای گوناگون مخاطبین ایرانی را پاسخ گوید؟
ادامه دارد....